مهندسی هوا فضا

02 11 2019
کد خبر : 4246844
تعداد بازدید : 153

دبیر انجمن علمی شماره همراه استاد مشاور شماره همراه
علیرضا نوری    

 

آخرین اخبار و اطلاعیه

تقدیر از پژوهشگران حوزه مهندسی فضایی انجمن علمی دانشجویی مهندسی هوافضا

بازتاب برنامه گرامی داشت هفته جهانی فضا دانشگاه گیلان در سازمان ملل و سازمان فضایی ایران

هفته جهانی فضا در دانشگاه گیلان

انجمن علمی مهندسی مکانیک هوافضا دانشگاه گیلان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان، مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری استان گیلان، از تاریخ 13 الی 18 مهر 1398، پنج برنامه گوناگون در حوزه علوم و فناوری فضایی با حضور 282 دانشجو رشته های مختلف از جمله مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و ... برگزار نمود.

سمینار آشنایی با فضا

سمینار آشنایی با فضا در روز شنبه مورخ 13 مهرماه سال جاری از ساعت 14 الی 15:30 در آمفی تئاتر شهید نورانی دانشگاه گیلان با حضور 73 دانشجو رشته ­های گوناگون اعم از مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و ... برگزار شد.    

علم و فناوری فضایی در حال حاضر به یکی از پراهمیت­دارترین حوزه­های دنیا بدل شده است بطوریکه اگر کشوری در این حوزه ورود پیدا کند از جایگاه ویژه­ای در میان سایر کشور کسب خواهد کرد؛ خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ورود پیدا کرده­است و پیشرفت­های چشمگیری نیز داشته اما برای ادامه این مسیر نیاز فراوانی به متخصصین و دانشمندان در علوم و فناوری فضایی احساس می­شود. نقطه آغاز مسیر پر پیچ و خم این علم، سمینار آشنایی با فضا است.

در این سمینار دکتر زارع­ پور، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان و از افراد سرشناس این حوزه در کشورمان، به ارائه موضوعات این حوزه پرداختند و در پایان برنامه نیز به پرسش­های دانشجویان پاسخ دادند.

از موضوعاتی که در  سمینار آشنایی با فضا مطرح شد می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیان تاریخچه اختراع موشک­ها در جهان؛
  2. تشریح و مقایسه برنامه­های فضایی روسیه و آمریکا؛
  3. بیان کشورهای دارای فناوری فضایی و تحلیل جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه؛
  4. تشریح برنامه­های فضایی کشورمان و ماموریت­های پیش­رو؛
  5. پرسش و پاسخ با دانشجویان.
  6. گردهمایی صنعت دانشگاه در حوزه فضایی

گردهمایی صنعت دانشگاه در حوزه فضایی که اجتماعی از سه نهاد دانشگاهی، دولتی و خصوصی بود در روز یک­شنبه مورخ 14 مهرماه سال جاری از ساعت 10 الی 12 در تالار حکمت دانشگاه گیلان با حضور مسئولین استانی، دانشگاهی، اساتید دانشگاه و 117 دانشجو رشته­های گوناگون اعم از مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و ... برگزار شد

بعد از آشنایی دانشجویان با علوم و فناوری فضایی باید برنامه­ای تدوین می­شد که دانشجویان بتوانند با صنعت فضایی و فرصت­ها و چالش­های این صنعت آشنا شوند به این دلیل انجمن علمی مهندسی مکانیک هوافضا دانشگاه گیلان تصمیم به برگزاری گردهمایی تحت این عنوان گرفت.         

در ابتدای مراسم مهندس پرواس، دبیر هفته جهانی فضا دانشگاه گیلان به خیرمقدم و تشریح پیشینه­ی هفته جهانی فضا و دلایل لزوم برگزاری مراسمات گوناگون در این هفته پرداخت و سپس دکتر ملک­پور، معاونت فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان گیلان بیانات خود را در زمینه جایگاه صنایع نوپا و شرکت­های دانش­بنیان حوزه فضایی و حمایت­های ملی از این صنایع ایراد کرد.    

در ادامه دکتر زارع­ پور، عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه گیلان، دکتر پورفرزانه، مدیرعامل شرکت طراحی سامانه ­های قوای محرکه فرزانگان، دکتر جمیل ­نیا، مدیرعامل شرکت صنعت گستر مجد و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان که از افراد تاثیرگذار این حوزه هستند  به ایراد دیدگاه­های خود در زمینه­ صنعت فضایی و فرصت­ها و چالش­های این حوزه پرداخت.               

از موضوعاتی که در گردهمایی صنعت دانشگاه در حوزه فضایی مطرح شد می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیان پیشینه هفته جهانی فضا و دلایل لزوم برگزاری مراسمات مختلف مرتبط با علوم و فناوری فضایی در این هفته؛
  2. تشریح جایگاه صنایع نوپا و شرکت­های دانش­بنیان حوزه فضایی و حمایت­های ملی از این صنایع؛
  3. تشریح صنعت فضایی روسیه و چین و تفاوت­های موجود با جمهوری اسلامی ایران؛
  4. تشریح صنعت فضایی در کشورمان و فرصت­ها و چالش­های موجود در این حوزه.

 اکران و تحلیل فیلم سینمایی MARTIAN

اکران و تحلیل فیلم سینمایی MARTIAN در روز دوشنبه مورخ 15 مهرماه سال جاری از ساعت 11 الی 14 در خانه فرهنگ دانشگاه گیلان با حضور 33 دانشجو رشته­ های گوناگون اعم از مهندسی، علوم انسانی، هنر و ... برگزار شد.     

فیلم­های سینمایی MARTIAN به علت اینکه بر اساس واقعیت­های علمی ساخته شده­است، گزینه مناسبی بود که دانشجویان را با این صنعت بیش از پیش آشنا کنیم. مهندس پرواس، دبیر هفته جهانی فضا دانشگاه گیلان، پس از تحلیل چالش­هایی که در فیلم وجود داشت، به گفتگو با دانشجویان در حوزه زندگی در سیاره­ای دیگر پرداخت و در ادامه دانشجویان ایده ­ها و نظرات خود را در این حوزه مطرح کردند.

از موضوعاتی که در اکران و تحلیل فیلم سینمایی MARTIAN مطرح شد می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اکران فیلم سینمایی MARTIAN؛
  2. بیان پیشینه سفر به سیارات دیگر و زندگی در آن­ها؛
  3. تشریح چالش­های موجود در ماموریت ­های فضایی؛
  4. گفتگو با دانشجویان در این حوزه.

 سمینار آشنایی با مواد مرکب و روش­های ساخت

سمینار آشنایی با مواد مرکب و روش­های ساخت در روز دوشنبه مورخ 15 مهرماه سال جاری از ساعت 13 الی 17 در آمفی تئاتر شهید نورانی دانشگاه گیلان با حضور 29 دانشجو رشته­ های گوناگون اعم از مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و ... برگزار شد.

یکی از چالش­های موجود در صنعت فضایی، مواد اولیه صنایع است. امروزه کامپوزیت­ها به خوبی توانسته­اند این چالش را حل کنند. پس از بررسی چالش­های ماموریت­های موجود در این حوزه بر اساس مستندات احساس نیاز به سمینار آشنایی با مواد مرکب و روش­های ساخت بیشتر از همیشه می­ شود و دلیلی بر لزوم برگزاری این سمینار است.        

در این سمینار دکتر کاظمی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان و از افراد سرشناس حوزه مهندسی هوافضا در کشورمان، به ارائه موضوعات این حوزه پرداختند و در پایان برنامه نیز به پرسش ­های دانشجویان پاسخ دادند.

از موضوعاتی که در سمینار آشنایی با مواد مرکب و روش­های ساخت مطرح شد می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انواع مواد اولیه در صنایع فضایی؛
  2. بیان تعریف کامپوزیت و ویژگی­های آن؛
  3. تشریح کاربردهای این ماده در صنایع فضایی؛
  4. پرسش و پاسخ با دانشجویان
  1. گردهمایی رصد آسمان شب

گردهمایی رصد آسمان شب در روز پنج­شنبه مورخ 18 مهرماه سال جاری از ساعت 22 الی 7 در  دانشگاه گیلان با حضور 30 دانشجو رشته ­های گوناگون اعم از علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی و ... برگزار شد.

گردهمایی رصد آسمان شب بهانه­ ای برای گردهم آمدن دانشجویان علاقمند به علوم و فناوری فضایی بود که پس از گذراندن برنامه ­های گوناگون، مشتاق به آشنایی با سیارات دیگر و مشاهده­ی آنها بودند.      

در این گردهمایی دکتر صفاری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان و از افراد سرشناس حوزه فیزیک و اخترشناسی در کشورمان، به ارائه موضوعات در حوزه علوم فضایی و سیارات قابل سکونت پرداخت و سپس خانم حدادی، دبیر انجمن علمی نجوم دانشگاه گیلان، به تشریح انواع وسایل رصد ستارگان و نحوه­ استفاده از آن­ها پرداختن و در پایان برنامه نیز به پرسش­های دانشجویان پاسخ دادند. 

از موضوعاتی که در گردهمایی رصد آسمان شب مطرح شد می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیان علوم فضایی و سیارات قابل سکونت؛
  2. تشریح انواع وسایل رصد ستارگان و نحوه استفاده از آن­ها؛
  3. رصد آسمان شب؛
  4. پرسش و پاسخ با دانشجویان.      

تصاویر برنامه ها

 


دسته بندی :
بین رشته ای

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

14 05 2024

پنجمین دوره آموزشی "کنشگری فرهنگی رسانه ای" ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق 2 و 3 کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود.  

16 04 2024

بیانیه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در راستای عملیات غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم « قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ... »  « با آنها پیکار کنید که خداوند آنها را به دست شما مجازات می کند و آنها را رسوا می سازد و شما را بر آنها منصور و غالب می نماید ... »  پس از سکوت مذبوحانه شورای امنیت و سران مفتون صهیون ملل، فجر گستران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در لبیک به بیانات ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به اذن الله وعده صادق را رقم زدند و با هیبت خیبر شکن اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند و این تازه آغاز پاسخ‌ ها نه به خون به ناحق ریخته شده و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران است بلکه  تلألو تادییی؛ برای رفتار غیر عرف این رژیم خبیث و کودک کش صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق می باشد. آری ، آری قدرت نمایی مشروع ایران در جهان شروع شده است. سجیل های خدا یاور ما ساعت های متمادی در آسمان منطقه ، در امنیت کامل، مسیر خود را تا رسیدن به فوج عظیم  ابرهه طی کردند و هیچ کشوری در منطقه جز اذناب و ایادی رذل صهیون جرأت نکرد علیه آنها اقدامی کند. از یمن تا لبنان هم نوا و خودجوش  با موشک ها و پهپاد های ایران ، در حملاتی ترکیبی خطوط استکبار در منطقه درهم شکسته شد .  سلام و ثنای خدا بر روح پاک، بلند و اندیشه ژرف نگر شهید حاج حسن تهرانی‌مقدم که با مجاهدتی بی وصف ، کاری کرد که خط مقدم جنگ کیلومتر‌ها از مرز‌های ما فاصله داشته باشد و اینک آرزوی آن شهید والامقام در هدف قراردادن قلب رژیم منحوس صهیونیستی تحقق یافته و موشک‌های جمهوری اسلامی ایران  کیلومتر‌ها آن طرف‌تر، بیخ گوش ظالمان و جهانخواران، مراکز استراتژیک رژیم صهیونیستی را شخم زدند تا این پیام روشن را به آمریکا و مزدورانش در منطقه برسانند: «رژیم غاصب رفتنی است» . دانشگاهیان غیور دانشگاه گیلان ضمن حمایت قاطع از فخر آفرینان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تمامی جهان‌خواران و ایادی زبون آنان گوشزد می‌کند که مردمان این آب و خاک تا آخرین قطره خون پای اهداف بلند انقلاب اسلامی ایستاده اند و دست همه بدخواهان را از دین ، آیین و خاک مقدس مقاومت کوتاه خواهند کرد.  انَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ .